Pengikut

14 Januari 2023

9.3 Bentuk Perubahan & Inovasi

9.3 Bentuk Perubahan & Inovasi

Inovasi dalam bilik darjah dapat menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) belangsung dengan lebih interaktif. Terdapat beberapa bentuk yang inovasi yang berlaku dalam kurikulum bilik darjah dan ia boleh dilihat berdasarkan rajah di bawah. 



KBAT iaitu kemahiran berfikir aras tinggi merupakan keupayaan pelajar untuk mengaplikasikan kebolehan kognitif pada aras tinggi yang mencakupi ilmu pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan berinovasi dan mereka sesuatu. 

Pembelajaran Abad ke-21 atau disebut PAK21 adalah pembelajaran yang diterapkan dengan elemen komunikasi, kolaboratif, pemikiran kritis, kreatif serta aplikasi nilai murni dan etika. Untuk maklumat tambahan berkaitan PAK21 boleh klik di sini.

AWJAD iaitu Awal Jawi Dalil ialah kaedah yang membantu pelajar menulis jawi sehingga mahir melalui kemahiran padanan huruf secara inovasi yang kreatif dan inovatif menggunakan dalil. Boleh klik di sini untuk maklumat tambahan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

9.5 Faktor Mempengaruhi Perubahan & Inovasi Kurikulum Bilik Darjah

9.5 Faktor Mempengaruhi Perubahan & Inovasi Kurikulum Bilik Darjah Faktor yang mempengaruhi perubahan dan inovasi Kurikulum bilik darjah...